Historie

Een demonstratie van Amerikaanse tractorpullers in 1978 in de Flevopolder tijdens het wereld kampioenschap ploegen, maakte zo een enorme indruk op Willem Veldhuizen, dat hij direct besloot om ook een machine te gaan bouwen.

Willem nam in 1981 deel aan zijn eerste wedstrijd met de Smokey Duck.Een vrije klasse machine in de 3,4 ton voorzien van een Deutz V-8en een Ford major achterbrug. Later werd  een Scania DS 11 motor als krachtbron gebruikt, deze was toen al reeds voorzien van drie traps turbo oplading , en 18 mm Bosch Z pomp.

img_1990

Na  het avontuur met de Smokey Duck, uit de vrije klasse te zijn  gestapt, en zijn opwachting had gemaakt in de Super Stock klasse met de John Deere 4230, bleek dat de start  in 1986 van een succesvolle carrière in de Superstock klasse te zijn.

In 1986 is Willem gestart met zijn Bits ’n Pieces Superstock in dieseluitvoering, een JOHN DEERE 4230.

In 1988 werd Willem voor het eerst Europees kampioen met deze machine in de 4.4 ton klasse, in Amboise Frankrijk

In 1989 kreeg Willem een uitnodiging voor deelname aan de Indy Superpull in Indianapolis  in Amerika, daar werd de strijd aangebonden , samen met de vrije klasse tractor de Renausaurus. Hij was daarmee de eerste Europeaan die in de USA deelnam aan een tractor pull.

In de loop der jaren heeft de machine verschillende gedaantewisselingen ondergaan, en is uitgegroeid tot een van de meest bekende super stock machines in Europa.

Ooit begonnen als Superstock diesel, en in 1991 omgebouwd naar methanol.

bnp 45

De eerste jaren  op methanol verliepen niet geheel vanzelf,  al snel kreeg de machine de naam” De Pats Boem Show”, maar als het liep, dan ging het ook als een raket.

In 1992 werd de machine voor het eerst Nederlands Kampioen en in 1993 zelfs Europees kampioen. Vele kampioenschappen zouden daarna nog volgen.

In 1995  werd er een nieuw sponsorcontract met Magkal Landbouwkalk afgesloten dus voortaan  was de machine bekend onder de naam Magkal Bits ’n Pieces.

In 1999 werd het weer eens tijd voor iets nieuws. Het bleek een complete metamorfose. De introductie van de Vlaflip zoals de machine gekscherend werd genoemd. Zeer opvallend en regelmatig uitgeroepen tot fraaiste machine in het Europese deelnemersveld.

In 2004 werd het tijd om afscheid te nemen. Voor de laatste keer aan de start tijdens de European Super Pull in Ahoy te Rotterdam. Deze laatste wedstrijd wist Willem ook nog te WINNEN!

Een mooier afscheid hadden we niet kunnen bedenken voor The Old Champion.

Het daaropvolgend jaar is het team aan de start gekomen met de Componenten uitvoering, een bouwwijze die nu gemeen goed is onder de Super Stocks.

In 2010 is de bouw gestart van de twin john Deere engine modfied  die in de 3.5 en 4.0 ton unlimted  in 2017 is versie twee hiervan gebouwd met een BB frame

 

foto